תחום האורגניות מניב לנו סוגים רבים של מקלדות אלקטרוניות. הסיבה שיש מגוון כה רחב היא כי יש שימושים רבים להבעה המוזיקלית שאנשים יכולים לבחור לבטא דרכן. בין אם זה עבודה עם המחשב ומוזיקה אלקטרונית, או נגינה בכלי שמדמה פסנתר (אך שאינו פסנתר מלא על כל ממדיו), או פשוט רצון להביע מוזיקה בדרך ייחודית שמותאמת אישית דרך סוג רלוונטי של אורגנית.
מה שמביא אותנו לשאלה ההתחלתית, שיכולה ללוות כל מתחיל בדרכו לרכוש אורגנית, אורגנית שמומלצת לו ולצרכיו. מה אתה רוצה? מה אתה רוצה מכלי הנגינה שלך? לאן אתה רוצה ללכת איתו? מה אתה רואה את עצמך מנגן בו? האם זה לטווח הארוך? האם יש לך שאיפות לעבור לנגן על פסנתר בהמשך? האם לעסוק בתחום מסוים של מוזיקה אלקטרונית?
השאלות הללו משפיעות גם על התקציב איתו נגיע לבחור את האורגנית למתחילים שלנו, וגם על הסוג שלה – כמו גם על הפונקציות שיגיעו עימו. הרי יש שלל דגמים, עם פיצ’רים ואביזרים שונים. איך נדע באילו מהם לבחור? כיצד לסנן את כל השפע הזה כדי לבחור את מה שמדויק לנו ביותר?
פשוט, על ידי ידיעה פשוטה של מה שאנחנו רוצים באמת.
עכשיו, כשזה נוגע בהשקעה ורכישה כספית של אורגנית למתחילים – יש דילמה מסוימת. מצד אחד, אנחנו מבינים שזה כלי למתחילים. לפיכך, אנחנו חושבים שאין באמת טעם להשקיע כספים רבים. הרי אנחנו לא יודעים אם נתמיד בכך, אם זה יהיה לטווח הארוך. מי יודע מה יילד יום? אם עדיין יהיה לנו רצון להמשיך לנגן, ואם יהיה לנו זמן פנוי. ניגון חוזר, ותרגול קבע – הם ההרגל שמחזק ומלמד אותנו כישורי נגינה וביטוי.
כמתחילים, אנחנו לא יודעים לאן הנתיב המוזיקלי שלנו ייקח אותנו. וכשאנחנו מדברים על ילדים, אנחנו יכולים לצפות זאת עוד פחות. שכן ילדים, יכולים להביע רצונות חדשים ומשתנים, לעתים בעוצמה רבה, ללא התראה מוקדמת ובאופן בלתי צפוי – אז כיצד נדע לתכנן לאפשרות שהאורגנית שנקנה, תתאים לטווח הארוך מבלי שנשאיר אותה בצד בלי שימוש, בלי ניע אצבעות על גבי הקלידים?
ומנגד – יש לנו לשקול גם את תהליך הלמידה והנגינה עצמה. האם אנחנו רוצים שהוא יהיה קל, מהנה, מספק? כי אם כן, הדגמים הבסיסיים, הפשוטים – או פשוט, הזולים – יכולים להיות לא רלוונטיים לתהליך הלמידה שלנו, מה שיכול להוביל לכך שניהנה פחות ממנו – והנאה היא הדלק שבלמידה, לכן חשוב שהיא תהיה מרובה. ואם פתרון שיכול להעצים את ההנאה שלנו מהתהליך, זה בחירת אורגנית למתחילים (או לילדים) שבאמת יכולה לעניין ולספק את הרצון הכמוס שלנו – אז זו בדיוק האורגנית שמתאימה לנו. כן, נעז להגיד זאת – גם ללא קשר למחירה.
נוסף על כך, אורגנית בעלת קלידים מלאים 88 במספרם, ושקלידיה בעלי משקל (בניגוד לאורגניות בעלות קלידים נטולי משקל) מאפשרת למעשה לנגן את הטווח המלא של היצירות המוזיקליות, כמו גם את היכולת להביע גוונים מסוימים בהבעה המוזיקלית, שכן היכולת ללחוץ על הקלידים ברכות או בחוזקה ניתנת לנו כאשר הם מגיבים להתנגדות הלחיצה, מתוקף המשקל שהם מצוידים בו ושלל אפשרויות טכניות נוספות.
לקחתי אורגנית זאת כדוגמה, לכך שהיא אולי לא האופציה הטובה ביותר, כביכול למתחילים – שכן היא דומה יותר לפסנתר מאשר לדגמים אחרת של מקלדת אלקטרונית – אבל היא מאפשרת לנגן את הטווח המלא של היצירות, הטווח המלא של הצלילים וגם את הטווח המלא של ההנאה מהם. האם זו האפשרות הטובה ביותר למתחילים, או לילדים? לא בהכרח, לא אם המטרות שלהם זה “להתנסות” ולהניח בצד.
אבל אם באמת רוצים להיכנס לדרך המוזיקלית דרך האורגנית, אז ההשקֶעה יכולה להיות שווה את זה. במידה ולא, ואנחנו באמת רוכשים אורגנית לילדים, ואנחנו לא יודעים מה יילד יום – אפשר להסתפק באורגנית בעלת טווח צלילים נמוך יותר, כזאת שמערך הקלידים שלה קטן ומצומצם יותר – אולי רק 64 קלידים או פחות מכך. אולי גם באיכות קול נמוכה יותר, אשר לא מדמה “צליל-טהור”, או מדויק של פסנתר.
בעולם האורגניות – יש הרבה לשקול. וזה חוזר לשאלת המטרה – עבור מה אנחנו נכנסים לזה. התשובה לכך יכולה ללמד אותנו איזה סוג אורגנית למתחילים היא המתאימה והמומלצת לנו ביותר.
תודה על קריאתך.
אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ב 04-6023604 על מנת לקבל עוד פרטים
מאמר זה נכתב על ידי יובל מלכה – גיטריסט ומפיק מוסיקלי עם נסיון של למעלה מ-20 שנים בתעשיית המוזיקה בישראל