איך לתכנן ולאטום חדר אקוסטי? מדריך

אהבתם? שתפו!

המדע מאחורי התפשטות צלילים הוא מורכב ביותר, על אחת כמה וכמה כאשר מוסיפים את ההשפעות של חומרים שונים על תנועת גלי הקול. במילים פשוטות, מהרגע בו הצליל יצא מהמקור שלו קשה לדעת איך הוא ישמע כשהוא יגיע לאוזניים שלנו.

החדר בו מנגנים ומקליטים משחק תפקיד מרכזי בסאונד של התוצר הסופי, לכן זה חשוב ביותר ללמוד את האקוסטיקה שלו ולשפר אותה לפני שמתחילים לעבוד. המדריך הזה נכתב על מנת לעזור לכם לתכנן בצורה מיטבית את חדר ההקלטות הביתי שלכם.

 

מדע בקטנה

אין צורך להיבהל, לא נצלול כאן לעומק הפיזיקה שמאחורי המוזיקה, אבל כן ניתן הסבר בסיסי על איך זה עובד. אקוסטיקה קשורה לגלי קול. גל קול הוא תוצאה של רטט, למשל הרטט של מיתר בכלי נגינה, שמזיז את האוויר סביבו. כאשר התנודות האלה מגיעות לאוזן הם מומרות לאותות חשמליים, אותן המח מפרש כצליל.

בחזרה לנושא איטום אקוסטי לחדר – כל הסיפור הזה מתחיל להסתבך כשגל קול מתחיל לטייל ברחבי החדר. כאשר גל קול פוגע במשטחים שונים, חלק מהאנרגיה שלו נספגת במשטח וחלק חוזר מהמשטח. עד שהצליל מגיע לאוזניים של המאזין הוא משתנה, מתעכב, מתבטל או מוגבר וזה משפיע על איכות ההקלטה.

 

גורמים משפיעים

על מנת לתכנן חדר אקוסטי מוצלח יש להביא בחשבון את התנאים הקיימים אל מול הצרכים שימלא החדר. הגורם הראשון שיש לקחת בחשבון הוא המקום בו תרצו להקים חדר אקוסטי. החדר הנבחר צריך להיות גדול, עדיף בעל צורה מלבנית וסימטרי ככל האפשר.

בנוסף, החומרים מהם עשויים הקירות והרצפה ישפיעו גם הם על איכות הסאונד ועל האיטום של החדר. קל להבין זאת אם חושבים על ההבדל בין הסאונד של חדר רחצה מכוסה אריחים לסאונד של בקתת עץ. מומלץ להקים חדר מוזיקה בחדר בו יש קירות לבנים, אך ניתן לעשות התאמות גם בחדר עם קירות גבס או קירות בטון, כמו ממ”ד.

גם המקום הטוב ביותר בבית ידרוש מידה מסוימת של איטום וטיפול אקוסטיקה לחדר על מנת להפוך אותו לחדר הקלטות איכותי. בהמשך תוכלו למצוא פתרונות שונים לשיפור האקוסטיקה והאיטום של האולפן באמצעות מוצרים כמו פנלים אקוסטיים או בד לחדר אקוסטי.

כמובן ששאלת התקציב היא משמעותית. מי שיש לו תקציב בלתי מוגבל יכול לבנות לעצמו אולפן הקלטות מושלם. אבל מי שבונה אולפן הקלטות ביתי צנוע יצטרך להשתמש בפתרונות יצירתיים על מנת לבנות חדר אקוסטי בזול.

 

איך בונים חדר אקוסטי

יש שני מהלכים עיקריים סביב בניית חדר אקוסטי. האחד הוא שיפור איכות הסאונד בתוך החדר והשני הוא איטום של החדר מפני רעשים מבחוץ.

שיפור איכות הסאונד מתבצעת על מנת שהאדם שמקליט ישמע את הצליל המדויק ביותר, ללא החזרים ראשוניים. ניתן לעשות זאת על ידי מיקום של הרמקולים ביחס הנכון מהמיקרופון ועמדת ההקלטה בתוספת התקנה של ספוגים אקוסטיים איכותיים על הקירות, התקרה ומאחורי הרמקולים. בחדרים גדולים ניתן להתקין גם לוכדי בס שסופגים תדרים נמוכים וגלים עומדים שנוצרים בתוך חדר מוסיקה סגור.

המהלך הנוסף הוא איטום של החדר. כל העבודה הקשה בשיפור האקוסטיקה בתוך החדר לא שווה הרבה עם חודרים אליו קולות מבחוץ. במקרה של אולפן ביתי יש להביא בחשבון גם את זליגת הסאונד החוצה, לאזורים אחרים בבית.

למשל חדר אקוסטי לתופים שלא נאטם כמו שצריך יהפוך למטרד רציני עבור הסביבה ולכן בידוד חדר תופים הוא חיוני. התדרים הנמוכים של התופים יכולים לעבור בקלות דרך קירות ולכן רצוי שהקירות יהיו עבים ככל האפשר. ניתן לשדרג את כושר הבידוד שלהם על ידי בניית קיר פנימי נוסף (חדר בתוך חדר) או התקנת חוסם רעש דינמי שניתן להדביק על הקיר הקיים.

 

אם אתם מוכנים להתחיל לתכנן ולבנות את החדר האקוסטי שלכם, זה הזמן לפנות אלינו בחברת לבמה ציוד תאורה, הגברה וכלי נגינה. באתר שלנו תוכלו למצוא מבחר גדול של פתרונות אקוסטיקה באיכות ללא פשרות ובמחירים ידידותיים. הצוות המקצועי שלנו ישמח לעמוד לשירותיכם, להדריך ולייעץ החל מתהליך התכנון ועד לאספקת המוצרים עד הבית.

צאו  איתנו קשר דרך האתר או בטלפון 04-602-3604

 

 

אולי יעניין אתכם גם:

בלוג

איך לבחור סקסופון: כל מה שאתם צריכים לדעת

כשמדובר בבחירת סקסופון, ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון, כדי להבטיח את מציאת...
בלוג

עולם של צלילים ויצירתיות: אורגנית לילדים קטנים

עבור ילדים רבים, נגינה היא דרך נפלאה לפתח יצירתיות, ביטוי עצמי ותיאום עין...
אולפן הקלטות ביתי

ציוד פודקאסט – כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שקונים

ברוכים הבאים לעולם הפודקאסטים! בסרטו זה, נעזור לכם להבין אילו ציודים דרושים לכם...
בלוג

חשיבותה של אקוסטיקה למשרדים: שיפור הפרודוקטיביות והנוחות

בהמולה של חיי המשרד, היבט אחד שלעתים קרובות מתעלמים ממנו, הוא השפעת האקוסטיקה...
אולפן הקלטות ביתי

מדריכים בעברית להתקנה והפעלה של כרטיסי קול ICON Pro Audio

שימו לב! בזמן תהליך התקנת ה-Driver הכרטיס קול צריך להיות מחובר פיזית למחשב...
בלוג

בחירה נכונה של רסיבר מומלץ לשנת 2024

בד בבד עם עליית הביקוש למערכות קולנוע ביתיות ומערכות שמע, גבר הביקוש גם...

ציוד הגברה, תאורה וכלי נגינה

מק"ט: ICON HP-200
207

קיים במלאי

מק"ט: CAT8-1C 50M
1,452

קיים במלאי

מק"ט: CAT6-1C 50M
1,263

קיים במלאי

מק"ט: 26161 BH60
565
12% הנחה
מק"ט: KST-650
1,530
1,740
12% הנחה
מק"ט: KST-630
1,220
1,380

קיים במלאי

מק"ט: BAG-39-BLUE
176
15% הנחה
מק"ט: UK-MA5-26 PACK
585
690

ציוד אולפן ו-DJ

זה מקרין לי לרגל

עד הפינות החשוכות

השיר שלנו

היי, שנתחבר?

כל הקטגוריות