למה מוניטור סאבוופר אולפני עושה את כל ההבדל?
בין אם אתם יוצרי מוזיקה , תקליטנים , עורכי סאונד ווידאו, סאב אולפני יגרום למוזיקה שלכם להיות יותר מדויקת ויוסיף את העומק שאתם מחפשים כל כך ביצירה שלכם.
בשנים האחרונות היצירות המוזיקליות שאתם שומעים תוכננו להעניק את תחום התדרים הרחב ביותר ושיטה זו הפכה לסטנדרט בתעשיית המוזיקה במיוחד כשמדובר במוזיקת היפ הופ , רוקנרול , טכנו ומוזיקה אלקטרונית בכללי. חשיבותם של התדרים הנמוכים בסגנונות אלה מחייבים את עורך הסאונד לקבל את הפרטים האלו דרך סאבוופר אולפני ולא רק דרך המוניטורים האולפנים הרגילים באולפן בין אם הם 5″ או אפילו 8″ או או יש לכם חדר הקלטות קטן או גדול.
איך זה קורה? במאמר הקרוב ננסה להסביר בצורה המקצועית ביותר למה אתם צריכים סאב וופר לאולפן הקלטות שלכם.
לתדרים נמוכים אין כיווניות כך שלסטריאו אין משמעות בסאב.
הסאב מקבל סטריאו מהכרטיס קול, ומנגן תדרים נמוכים של שני הערוצים, מן הסאב אתם יוצאים אל המוניטורים לאחר שהסיגנל למעשה עבר ברכיב שנקרא קרוס-אובר אשר תפקידו לפצל את התדרים בצורה הנכונה והמאוזנת ביותר.
מה זה אומר? יש לסאב שני כפתורים לסובב: כפתור ווליום, מן הסתם, והוא ישפיע רק על עוצמת הסאב ולא על המוניטורים אשר מחוברים אליו. הכפתור השני: תדר החיתוך בין Hz40-120. הקרוסאובר זה החלק המעניין בו, החלק המהותי של הסאב.
למעשה מנגנון זה מוציא למוניטורים את הסאונד אבל נגיד Hz100 ואילך, כל מה שמתחת Hz100 רק הסאב ינגן.
מה שזה אומר שקורה במוניטורים, הם מתפנים מהאחריות לנגן תדרים נמוכים מאוד ויכולים להתרכז בתדרים שנוח להם יותר לרטוט בהם, כל מה שמעל הסאבים.
כך הסאבים לא מאפילים על התדרים שמעליהם והמוניטורים כך מצלצלים יותר פתוח, עשיר ומאוזן רק עצם כך שאין תדרים נמוכים אשר האוברטונים שלהם מתערבבים בתדרים שמעליהם
בנוסף לכך שמוניטורים יישמעו במיטבם, הסאב מסוגל להתמודד עם תדרים נמוכים שלמוניטורים לבד אין יכולת להתמודד איתם ומאפשר לשמוע ולטפל במיקס בתדרים הנמוכים מ-Hz40.
סאב וופר אולפני 10″ אדום Monkey Banana Gibbon10
ברגע שהכנסנו לדוגמא את המוניטור סאב “10 לאולפן הכל השתנה, וממש לטובה!
הרבה יותר כיף לשמוע ולנגן, וגם סוף סוף תוכלו לשמוע את התדרים הנמוכים שיש לכם במיקס ולטפל בהם במקום לגלות באוטו או בכל רמקולים אחרים שהתדרים שם נמוכים מאוד או חזקים מדי ומפריעים לשאר הסאונד.
מוניטור הינו – צג. הוא מציג את התוכן. ללא סאב, אין לנו הצגה של התוכן הסאבי של התדרים בצורה אמתית.
למרות שמוניטורים מבטיחים תגובה של Hz50 או לפעמים אפילו Hz40, זה נחמד, אבל מה עם Hz20 וHz30?.. הם גם שם וחשוב לדעת לטפל בהם. אחרת הם עשויים להיות חזקים מדי ומפריעים ולא נוכל לדעת.
המאמר נכתב על ידי בן-דור שיק טריפון – מוזיקאי יוצר ובעל אולפן הקלטות מקצועי